Jinchuuriki - Kyuubi

Jinchuriki CDWEB.jpg
Jinchuriki CDWEB.jpg

Jinchuuriki - Kyuubi

from €15.00

CATALOGUE NR: NKM005CD/LP

BARCODE: CD 7090040250087, LP 7090040250094

RELEASE DATE: 29th August 2016

FORMAT: CD, LP, digital download, streaming

RECORDED: Propeller Studio, Oslo March 2016, Jacob Dobewall

MIXED/MASTERED: Thomas Hukkelberg, Oslo July 2016

PRODUCED: Håkon Aase, Adrian Løseth Waade

Format:
Quantity:
Add To Cart

 

PRESS TEXT

This album is a free exploration of sound within the boundaries of two violins and the musicians playing them. Close interplay and together-ness permeates the 36 minutes of eclectic but cohesive music, ranging in expression from reductionist and sparse textures, to filmscore-like tonal landscapes with clear dramatic outlines. The record reflects both the duo's dionysic and apollinian sides, and  the balance between the two creates something universal which the listener can relate to.

 
 

TRACK LIST
1. Chau Gongs
2. Ame Hinode
3. Tabla
4. Binary Waltz
5. Hulusheng
6. Zeppelin
7. Hulusheng II
8. Voksesmerter
9. Tutup
10. Liv der nede
11. Pandora
12. Dawn of man
13. Gleden over å være i sitt rette element
14. Entropi
15. Mere voksesmerter
16. 101
17. Binary Beats
18. Inverted Swell
19. Å ligne på andre ting
20. Sitarino

PERSONNEL
Håkon Aase - violin
Adrian Løseth Waade - violin
 

Download directly from subradar

 

 

REVIEWS

Eyal Hareuveni - Salt Peanuts

The Japanese term Jinchūriki (人柱力) refers to humans who exhibit extraordinary powers due to the immense chakra – the energy point in the subtle body – reserves they possess. Jjinchūriki is also the name of the Norwegian violin duo of Adrian Løseth Waade, known from the Skadedyr ensemble and the Trondheim Jazz Orchestra, and Håkon Aase, known from the Nakama and Filosofer groups, both albums were released by Nakama Records, and his

collaboration with drummer Thomas Strønen on Strønen’s «Time is a Blind Guide» project. The duo debut album is called «Kyūbi» (九尾の狐) another Japanese word that can be translated literally as a nine-tailed fox, but often refers to a mythological beast, famous for its mischief and trickery with a maddening craving for human flesh.

«Kyūbi» offers twenty concise and very colorful, free explorations of the violins sonic spectrum. The duo inventive and almost telepathic interplay investigates Far-Eastern scales (as on «Chau Gongs» or «Sitarino») and minimalist, reductionist textures («Binary Waltz» or «Binary Beats»); explores the rich timbral range of the violins («Zepplein»); plays with suggestive, cinematic motives with clear dramatic outlines («Dawn of Man» or !101!) and sketches imaginative animal-like songs (the humpback whales song of «Liv der nede») and alien sonic terrains («Tutup»). All these eclectic and playful short pieces – the longest one is short of four minutes – are performed with an impressive focus, commanding control and fine sense of structure and cohesiveness.

Furthermore, the sheer joy of playing and exploration, as in an innocent game-like situation, is radiated throughout the album. True to duo name and the album title, this album also reflects the powerful, insightful and mischievous spirit of these varied duets. Obviously it is also highlights the musical camaraderie of Waade and Aase, just as the label Nakama mission is, and as is the meaning of term Nakama in Japanese (仲間). 

 

Tor Hammerø - Tor Hammerø Blogg

Adrian Løseth Waade og Håkon Aase er våre to nye, store improviserende fiolinister. Her møter vi de to sammen - uten assistanse - og de har mye originalt å melde. Veldig mye. 

Ola Kvernberg har lagt lista - høyt - når det gjelder hva og hvordan improviserende norske fiolinister bør "oppføre" seg i åra som kommer. Både Adrian Løseth Waade og Håkon Aase har tatt hintet og har allerede tatt instrumentet til nye steder - faktisk ofte et godt stykke forbi der hvor Kvernberg befinner seg med musikken sin og dermed i Kvernbergs ånd. Vi har allerede møtt både Løseth Waade (24), fra Verdal, og Aase (24 ), fra Seljord, i en rekke spennende konstellasjoner. Løseth Waade spilte blant annet i Skraps store bestillingsverk under årets Moldejazz og han fikk talentprisen i Molde også for noen år siden med påfølgende debutkonsert. Aase spiller fast i Mathias Eicks band med store deler av verden som leikegrind og hen spilte også i Molde i sommer med det nye stjerneskuddet Mette Henriette. Vi snakker altså om to unge herrer som har kommet svært langt på kort tid. 

Her møter vi dem i duoen Jinchūriki med debutskiva "Kyūbi". Begge navnene er henta fra den populære japanske manga- og animeserien Naruto og uten at jeg kjenner noe til den så kan jeg uansett slå fast at musikken er superoriginal og uten stans spennende.

De 20 korte spora er fri utforskning av lyd innenfor, og for så vidt også utenfor, deres instruments grenser. På mange vis er musikken en slags lydlandskap som ber om bilder, men som absolutt greier seg fint uten også. De to er utmerkede lyttere, utfordrere, dramatikere og instrumentalister som kler hverandre ypperlig.

Dette er musikk langt bortenfor den tradisjonelle låtbaserte og melodiske verdenen vi er mest vant til. Den tar oss derimot med til steder som er nye, ukjente og ustoppelig spennende. Det har vi veldig godt av og Adrian Løseth Waade og Håkon Aase er to musikanter som kommer til å prege norsk musikkliv i åresvis framover.